Totul despre alimentație în perioadele stresante

alimente stres

Stresul, unul dintre factorii care tulbură existența multor indivizi ce aleargă grăbiți să prindă metroul, autobuzul sau tramvaiul și să ajungă la timp în biroul plin de întâlniri și dosare împrăștiate. În aceste momente este important să reflectăm asupra stilului de viață și a alimenteției, alegând “alimente antistres” , despre care vom vorbi în rândurile ce urmează.

Stresul apare atât la nivel conștient, cât și inconștient, influențând foarte mult comportamentul alimentar al oamenilor. În urma acțiunii acestuia, unii indivizi mănâncă mai mult decât de obicei, pe fond emoțional sau nervos, în timp ce altora li se diminuează apetitul alimentar.

În perioadele stresante, crește nevoia de a consuma foarte multe proteine, grăsimi, zaharuri, care consumate într-o cantitate exagerată înrăutățesc situația decât să o îmbuneze, cu toate că efectul de moment este foarte savuros și plin de satisfacție.

De-a lungul anilor s-au realizat numeroase studii pe această temă, care arată că o alimentație bogată în grăsimi, mâncare procesată (fast-food) și dulciuri, cresc riscul obezității, bolilor cardiovasculare și accentuează stările de depresie, stres și  anxietate, dând individului diverse schimbări de dispoziție, oscilări între emoții și sentimente, de la nervozitate până la iritabilitate crescută. Pe această cale, vă recomand să vedeți un documentar de o oră, în care veți afla foarte multe lucruri ascunse și interesante despre comportamentul alimentar care ne influențează în mod direct stările de dispoziție.

Astfel, în perioadele stresante, în care cortizonul atinge apogeul, este recomandat să evităm alimentele grase, proteinele în exces, dulciurile, zaharurile, cum ar fi:

final mancare

1. Băuturile energizante, sucurile carbogazoase, cafeaua:

Efectul acestor băuturi este văzut prin starea de agitație necontrolată, amplificând starea de stres, chiar dacă la început energia și dinamismul sunt binevenite, cu brațele deschise.

2. Dulciurile:

Cu toate că sunt dulci, pline de savoare și ne dau o stare plină de entuziasm și fericire, stresul în combinație cu dulciurile sunt un amestec fatal ce favorizează creșterea greutății și extenuează glandele suprarenale. Consumate într-un mod haotic și neechilibrat, obosesc pancreasul crescând riscul apariției diabetului.

3. Snack-urile (alimente procesate):

Covrigeii, biscuițeii, chipsurile, tot ce înseamnă alimente care pot fi ronțăite și care amână foamea sunt de evitat mai ales în perioadele stresante, deoarece cresc nivelul cortizonului, amplicând starea de stres cu ititabilitate și nervozitate crescută. Prin consumul acestor alimente digestia este îngreunată, orgaismul consumând rezerve importante de nutrienți pentru a digera acest tip de alimente.

4. Fast-food:

Se prepară rapid, este sățioasă și plină de gust atunci când este mâncată pe repede înainte sau pe foame, însă procesul de gătire care implică mult ulei și prăjeală, nu satisfac ficatul și bila care se vor chinui pentru a putea digera și asimila aceste porții de mâncare savuroase. Începând de la pizza până la cartofi prăjiți, burgeri și alte meniuri copioase care se gătesc într-un timp record, cresc riscul obezității, bolilor cardiovasculare, kilogramelor, iar nivelul sedentarismului va plusa considerabil.

Pentru a ne feri de stările de agitație, anxietate, stres, oboseală și neliniște este recomandat să consumăm:

alimente stres

1. Cât mai multe fructe și legume:

Salate, garnituri, feluri principale bogate în zinc, acid folic (legumele și verdețurile cu frunză verde: spanac, broccoli, dar și fructe precum mere, avocado, citrice). Deficitul de fier din organism duce la stări de oboseală continuă, agitație, lipsa de nergie, de atenție. Pentru mai multe informații și idei legate de consumul fructelor și legumelor, vă recomandăm articolul cu fructe și legume de primăvară.

2. Carne roșie, nuci, semințe de dovleac:

Consumul de alimente precum carnea roșie, nucile, semințele de dovleac (conțin vitamina B), brânzeturile și lactatele (calciu) reduc stările de oboseală continuă, asigurând doza de energie necesară pentru activitățile desfășurate pe tot parcursul zilei.

3. Apa:

Apa este un element vital vieții care asigură buna funcționare a organismului. Așa că o hidratare adecvată sporesc o stare de dispoziție mult mai bună, ajută la eliminarea substanțelor toxice din organism și confer un plus de prospețime și vitalitate corpului. De aceea, indiferent că bei apă dintru borcan cu flamingo sau dintr-o sticlă simplă, hidratează-te sub orice formă și nu-ți lăsa organismul să lupte singur.

O dietă bogată, echilibrată și diversificată în vitaminele B, C și zinc reduc stresul și stările de anxietate. Tocmai de aceea vă recomandăm să aruncați un ochi asupra rețetelor pregătite, gătite, gustate, fotografiate și scrise de noi. Lista este plină, iar ideile sunt la ele acasă. Așa că, gătitul poate fi și distractive mai ales când este cu și despre sănătatea noastră.

Așadar, o alimentație și un stil de viață echilibrat ne pot ajuta mai ales în perioadele în care suntem surprinși de încercările și obstacolele cotidiene. Tocmai de aceea este indicat sp nu renunțăm și înainte de toate să respirăm adânc, să ne informăm și să nu cădem pradă disperării sau anxietății pentru că noi suntem singurii capabili să ieșim din nodul ce ne-a înghițit temporar, dar niciodată definitiv.

Autor: Batcu Andreea-Alexandra

Citește și articolul anterior : Soluții constructive contra stresului

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *